12 Mart 2014 Çarşamba

KARAKALEM çalışmanın PÜF noktaları...




çok uzun zaman oldu ben buraya yazmayalı.  Ne zamandır vakit ayıramıyordum. Tabi bu zaman zarfında durmadım; çizdim, karaladım, boyadım... ne çok resim, tablo birikti esasında üzerinde konuşulacak. korkmayın hepsini birden vermeyeceğim :)

başlıktan da anlaşıldığı üzere bugün kara kalemle nasıl çalışılır ondan bahsetmek istiyorum. esasında profesyonel değilim, bu işin de hiç bir eğitimini almadım. Sanırım ilk kara kalem çalışmaya ortaokuldayken küçük ilçemizin küçük resim atölyesindeki ressamın verdiği çalışma kitaplarıyla başladım. lise hazırlıktaki resim öğretmenimi çok sevmemin de katkıları olmuştur diye düşünüyorum. bu yüzden naçizane kendi deneyimlerimden faydalanarak tavsiyelerde bulunabilirim diye böyle bir yazıya kalkıştım.

öncelikle iyi bir resim yapabilmenin;
1. şartı resim yapmaktan çok zevk almak,
2. şartı iyi bir gözlemci olmak,
3. şartı gözlemlediğiniz dünyayı kağıda(tuvale) aktarabilecek bir tür geçişsel resim zekasına yada yeteneğine sahip olmak,
4. şartı yeterli el pratikliği kazanmak ve sanıyorum en önemlisi 
5. şartı sebat etmek, sabırlı olmak.

resim yapmak isteyen biri öncelikle karakalemle başlamalı diye düşünüyorum. karakalem çalışmaya da öncelikle portreyle başlamamalısınız tabiki. portre sizi oldukça zorlayacaktır. ilk olarak önünüze çok fazla detayı olmayan bir cisim alın, kitap, vazo gibi. farklı açılardan çizmeyi deneyin. bunun oldukça faydası olacaktır. ana hatlarda istenen oranları tutturamıyorsanız gölgelendirmeye geçmeyin. cismi yeniden elinize alın inceleyin, yerine koyun ve analitik olarak zihninizde canlandırmaya çalışın. (mesala kitap gibi dörtgensel bir cisim çiziyorsanız bulunduğunuz yerden kitabın tüm köşeleri görünmeyebilir, yine de görünen kısımlar ile görünmeyen kısımlar arasında bir oran vardır bunu unutmadan bir taslak çizip gereksiz çizgileri daha sonra silebilirsiniz.) nesnenin oranlarını tutturduğunuzu düşünüyorsanız gölgelendirmeye geçebilirsiniz.

gölgelendirme için bir çok tarz var. önemli olan yaptığınız resmin başından sonuna kadar aynı tarzı koruyabilmeniz. mesela yumuşak geçişli bir gölgelendirme yapmak istiyorsanız çok fazla keskin çizgiler çizmemelisiniz. ışığın geldiği noktayı saptamak oldukça önemli. 

tek nesne çalışmalarında kendinizi yeterli hissettiğiniz anda sonraki adım natürmort çalışmalar olabilir. küçük ölçekli perspektif algısı da kazandırır bu size. perspektif oldukça önemli bir konu. evet herkes bilir ki uzaktaki cisimler küçük yakındaki cisimler büyük görünür. mesele bunu doğru oranlarda eserinize yansıtmaktır.  natürmorttan sonra perspektifi daha iyi algılayabileceğiniz manzara resimlerine geçebilirsiniz ama kara kalem manzara yapmak oldukça zordur (tüm ayrıntı-gölge-ışık) içinde çok fazla yapı olmayan doğa manzaraları çalışmak daha kolaydır. uzun uzadıya giden caddeyi çizebilecek konuma gelmişseniz artık perspektif sizden sorulur denebilir :) insan figürü, portre üzerine daha sonra yeniden bir yazı yazmalıyım deyip burada bırakıyorum...

ayrıca internette karakalem üzerine bir sürü video var sadece izleyerek bile çok şey öğrenebilirsiniz. kitap tavsiye etmem gerekirse 3 yıl önce bir fuardan almıştım, BARRINGTON BARBER ÇİZİM HAKKINDA ÖĞRENMEK İSTEDİĞİNİZ HER ŞEY diye bir kitap var elimde. çok ayrıntılı bir kitap değil ama yine de fikir vermesi açısından faydalı buluyorum.

basit bir tek nesne çalışması, çok ayrıntılı ve birebir kopya olmamakla birlikte, tahtadan yapılmış küçük taburenin gerçekliğini hissettiriyor.






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder