portre çalışmak oldukça zor ve doğruyu söylemek gerekirse ben de henüz çok iyi portre çizemiyorum. çizim aşamam tamamen gelen ilhamla alakalı. birisi dese hadi otur çiz, olmaz yani... yukarıdaki portre yeğenim Aldullah Emir de böyle bir ilham zamanında çizildi.
portre seçiminde ilk iş çizeceğiniz birini seçmek olmalı. canlı çizmek yerine fotoğrafa bakarak çizmek daha rahat olacaktır. (şahsen ben hiç canlı portre çizimi yapmadım, modelin hep aynı ifadede kalması sıkıcı ve zor hemde üç boyuttan iki boyuta geçmek gerçekten portre çizimi için beni zorluyor.)çocuk portreleri daha kolaydır Emir'in portresinde gördüğünüz gibi, kafatası genel olarak yuvarlak olmaya yatkındır. ve yine yukarıdaki portre gibi çok da mimik olmayan bir porte seçerseniz zorlanmazsınız. yine de ifade oldukça belli, bunu veren kaşların şeklidir (bu ifade için). burada sanki biraz merakla bakıyor. dudakların hafif açık kalmış olması ifadeyi güçlendiriyor. portrede sanırım dikkat edilmesi gereken şeyler karakteristik ifadelerdir. başka bir fotoğrafı yerine bunu seçmem daha çok Emir'e benzediği için.
şimdi gördüğünüz portre de bir diğer yeğenim Zeynep. yine çocuk portresi ama yüzün şekli yuvarlaktan çok ters su damlasını andırıyor. o yüzden bir öncekine göre biraz daha zor. üstelik oldukça mimik var. kahkaha atıyor olması gözlerini kısmasına, elmacıkların ise ortaya çıkmasına sebep olmuş.
Emir sarıçındı o yüzden saçlar daha açık kalıyor. Zeynep, buğday tenli ve koyu kahve saçlı o yüzden ten rengi ve saçlar biraz daha koyu kalıyor.
iki portrede de yüze odaklandığım için kıyafetlerde biraz kusur var ama yine de duruş önemli, yüzün duruşunu bedenin duruşunun desteklemesi lazım. sanırım bunu yakalayabildim. ilk portrede Emir direk bize bakmazken, Zeynep başka bir şeyle uğraşırken tam o anda bize bakıp gülmüş...
bir kaç yetişkin portresi paylaşayım...
kendi otoportrem olmasına rağmen orjinaline en az benzettiğim bu çalışmam oldu sanırım. baktığınız anda sorunun ne olduğunu anladınız dimi? gülümseme şekli, bir insanın en karakteristik özelliklerinden biridir. eğer gülümseyen bir model seçtiyseniz bunu tam oturtmanız gerekir. bu gülümseme benim gülümsememe benzemediği için portrenin tamamı bana benzemiyormuş gibi duruyor. üstelik anatomik olarak da hatalı. dudağım sağa kaymış gibi oysa buruna tam ortalanması gerekiyordu. neyse bu da bir yanlış örnek olsun ki neler yapılmaz onu da bilin :)
burada gördüğünüz çalışmada gölgelendirme daha farklı. biraz eski bir çalışmam. bire bir çalışma değil benziyor sadece. ama bakınca kim olduğu anlaşabilecek kadar karakteristik özelliklerin bulunduğunu düşünüyorum. eşim...
bu arada ben sadece resimler üzerinde yüzeysel değerlendirme yaptım. yoksa portre yada insan figürü çalışacaksanız anatomi bilmeniz gerekiyor. insanların kaşı, gözü, burnu, dudağı, saçları, boyu ve kilosu farklı olsa bile vücutlarındaki oranlar hep aynıdır. örnek olsun diye söyleyecek olursam, dudakların bitim noktası gözbebekleri hizasındadır. yukarıdaki çalışmaları inceleyebilirsiniz :) belki elinizin yönlendirmesiyle doğru çizimler yapabilirsiniz ama oranları bilmemin faydası yadsınamaz.
eveeeeet gördüğünüz gibi ben de yeterli değilim ama bildiklerimi paylaşayım dedim. ayrıca bu yazıyı yazabilmek için biraz teknik çalışma da yaptım. bunları da paylaşayım ve burada yazımı bitireyim. karakalem serisine bir sonraki çalışmam natürmort olsun. (kendime hedef koymuş oldum böylece çalışıyorum, gerçi natürmort kolay oldu ama zor bir kompozisyon deneyebilirim. )
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder